Leve 90-tallet!

Hver gang jeg leser om barn i dag som mobbes via sosiale medier og internett, priser jeg meg selv lykkelig for at jeg selv er født i 1990. Jeg vokste opp uten de verste kanalene hvor dagens barn opplever terrorisering og frykt, og jeg skjønner kanskje ikke hvor ille dette oppleves for dem. Jeg har enorm empati for barn i dag som blir fôret med media og det presset som hører med, og jeg kjenner daglig på oppgittheten over at jeg selv bidrar til det som i dag er blitt standard; å utbrodere sitt eget liv i sosiale medier. Da jeg som liten omsider ble flink nok til å bruke en datamaskin selv, og spesielt en datamaskin med internettilgang, fantes det svært få kanaler for barn hvor de kunne chatte sammen. Det begrenset seg for det meste til sider som jippii.no (med blant annet Tegnespillet og biljardspillet), og mIrc, for de som forstod seg på det. MSN var også mye brukt, og jeg husker jeg brukte usannsynlig lang tid på å designe kule nicknames gjennom tiden jeg brukte på det. Men MSN begrenset seg til de menneskene man selv valgte å snakke med, og nettsider var som regel styrt av nicknames og anonymitet. Det ble aldri like personlig der inne som internett er for mange av oss i dag.

Jeg (som de fleste andre) hadde min share av mobbere, og jeg har i senere tid innsett at jeg også dessverre mobbet andre barn, men det foregikk aldri over internett. Jeg er sjeleglad for at denne arenaen ikke eksisterte, hvor folk tydeligvis ikke har noen hemninger. Det er enkeltepisoder fra barne- og ungdomsskolen jeg alltid kommer til å huske, men jeg har i det minste ikke fått gravert disse episodene inn i internetts utilgivende minne. Det som ble sagt og gjort mot meg har formet meg som person, og jeg er takknemlig for erfaringene det har gitt meg. Jeg bare vet ikke om jeg hadde taklet det på samme vis i dag. Jeg er heldig nok til å tilhøre den generasjonen som ikke hadde konstant tilgang til internett. Jeg føler meg veldig privilegert som hadde en barndom som ikke eksisterte via sosiale medier, og dermed slapp å få trøkka ned i halsen via antall (manglende) likes på instagram hvor utrolig lite populær jeg var. Jeg tror mobbeofre i dag har det mye verre nå enn det man hadde før sosiale medier kom og tok over hverdagen.

(Respons på Barnas Hemmelige Liv: http://www.dagbladet.no/2015/06/21/nyheter/barnas_hemmelige_liv/sosiale_medier/barn/innenriks/39018436/)

Legg igjen en kommentar

